Niewinne: recenzja filmu Anne Fontaine


Francusko-Polski film “Niewinne” w reżyserii Anne Fontaine, oparty na prawdziwych wydarzeniach jest propozycją obok której ciężko przejść obojętnie. Autorka znana z takich produkcji jak chociażby “Coco Chanel”, czy “Idealne Matki”, tym razem postanowiła zmierzyć się z dosyć kontrowersyjnym tematem.

Mathilda Beaulieu, młoda lekarka, która znalazła się w Polsce w związku z repatriacją obywateli Francji przez tamtejszy Czerwony Krzyż, znajduje się w trudnej sytuacji. W szpitalu zjawia się siostra ze zgromadzenia zakonnego, błagająca o pomoc w sprawie jednej z sióstr. Pomimo początkowej niechęci ze strony lekarki, ostatecznie zgadza się na pomoc. Nie jest jednak świadoma, z jak poważną sytuacją zmierzy się w klasztorze, z surowymi zasadami. Zakonnice padły ofiarą wielokrotnego gwałtu. Próbująca ukryć tajemnicę matką przełożona, z dozą niepewności zgadza się na pomoc z zewnątrz.

Cała opowieść przedstawiona jest w chłodny i surowy sposób. Minimalizm jest najbardziej adekwatnym opisem tego, co widzimy na ekranie. Nie uświadczymy w filmie zbyt wiele muzyki, która często podkreśla emocje. Cała podróż po klasztorze opiera się na spokojnych, stonowanych zdjęciach, które znakomicie odwzorowują okres powojenny.

Minimalizm dotyczy również trudnej sytuacji, z którą zmierzyły się zakonnice. Wcześniej wspomnianych kontrowersji nie uświadczymy w konkretnych sytuacjach. Dotyczą one raczej jedynie tematu, z którym zmierzyła się Fonatine. Przez większość czasu obserwujemy walkę pomiędzy religią z a zdrowym rozsądkiem i walką o życie. I jest to też najmocniejszy akcent produkcji.

Jednakże i tak bardzo delikatnie potraktowano kwestię wiary zakonnic. To, w jaki sposób na codzień żyją w klasztorze zostało pokazane z wielkim pietyzmem. Fontaine celowo nie pokazała chociażby scen gwałtu, by w ten sposób skupić się na bohaterkach i relacjach pomiędzy nimi.

I tym właśnie są “Niewinne” – historią zakonnic mierzących się z bolesnym doświadczeniem. Doświadczeniem, które ciężko przyjąć do wiadomości i które kłóci się z wiarą. Fontaine dotknęła ciężkiej tematyki z okresu powojennego, gdzie przecież wszystkie kobiety mogły się czuć zagrożone poprzez bestialskość armii czerwonej, które nawet po zakonczeniu działań wojennych czuła władzę.

Film miał swoją premierę podczas festiwalu “Sundance” i tam też produkcja zachwyciła krytyków. Nie można mieć lepszej rekomendacji.

Dodaj komentarz

Nie od dziś mówi się, że przyszłość mediów to internet. Większość gazet, rozgłośni i telewizji przechodzi, lub całkiem przenosi się, do świata wirtualnego. Puls Miasta wychodzi naprzeciw swojej społeczności, oferując lokalną telewizję internetową.

REDAKCJA

Agencja Filmowa Reporter

Zbigniew Maciejuk, Marek Drwięga

Redakcja

KONTAKT

Agencja Filmowa Reporter

ul. Osterwy 1,
21-500 Biała Podlaska


+48 601 380 302
zbigniew.maciejuk@wp.pl

FORMULARZ

Masz pytania? Skontaktuj się z nami!

Przejdź do formularza

Twoje zgody

Google Analytics

Google Analytics wykorzystuje własne pliki cookie głównie do raportowania interakcji użytkowników w Twojej witrynie. Pliki te służą do przechowywania informacji, które nie umożliwiają identyfikacji użytkownika. Przeglądarki internetowe nie współdzielą własnych plików cookie między różnymi domenami. Google Analytics rejestruje adresy IP użytkowników, by umożliwić właścicielom tych witryn zorientowanie się, z jakich części świata pochodzą osoby odwiedzające ich witrynę („geolokalizacja według IP”) oraz chronić bezpieczeństwo usługi. Google Analytics nie udostępnia swoim klientom rzeczywistych adresów IP. Poza tym metoda nazywana maskowaniem adresów IP zapewnia właścicielom witryn korzystającym z Google Analytics opcję polecenia, by system Google Analytics używał do geolokalizacji tylko części adresu IP, a nie jego całości. Warunki korzystania z Google Analytics, do których muszą stosować się wszyscy użytkownicy tej usługi, zabraniają przekazywania do Google Analytics informacji umożliwiających identyfikację osób. Są to m.in. imię i nazwisko, adres e-mail i informacje rozliczeniowe.

_ga,_gat,_gid

Facebook

Pliki te pomagają nam dostarczać, zabezpieczać i usprawniać produkty Facebooka poprzez personalizację materiałów, dostosowywanie reklam i pomiar ich skuteczności oraz bezpieczniejszą obsługę użytkownika. Wykorzystywane przez nas pliki cookie mogą ulegać zmianie w miarę doskonalenia i aktualizacji produktów Facebooka. Pliki cookie mogą stosować witryny internetowe i aplikacje dostarczane przez inne spółki korzystające z produktów Facebooka (takie jak spółki, które wykorzystują w swoich witrynach i aplikacjach technologie Facebooka). Facebook wykorzystuje pliki cookie i uzyskuje informacje o tym, że użytkownik odwiedza takie witryny i korzysta z takich aplikacji, w tym informacje o urządzeniu oraz informacje o aktywności użytkownika beż żadnego dalszego działania z jego strony. Dzieje się tak niezależnie od tego, czy użytkownik ma konto na Facebooku i czy jest zalogowany.

c_user,datr,dpr,fr,locale,pl,pnl_data2,sb,wd,xs